top of page
  • Foto van schrijverBodile Overdevest

Rauwe zuivel: hoe wat waar waarom?

Rauwe zuivel, er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de gezondheidsvoordelen.

Dat ik zuivel niet in de basis aanraad in onze huidige voeding, is omdat we er te vaak en teveel van eten: yoghurt met muesli in de ochtend, bammetje kaas in de middag en pasta met roomsaus ’s avonds.

___________________+

3x zuivel

3x tarwe

Dit vinden je darmen niet zo leuk want (onder andere) veel te weinig variatie. We eten ook niet 3x per dag kidneybonen, toch?

Vooropstaand is namelijk een zo groot mogelijk voedingsstoffenpallet met vezels en goede bacteriën (zoals gefermenteerd) toe te voegen aan jouw voeding, zodat je een zo groot mogelijke scala een darmbacteriën hebt .

Vanzelfsprekend het liefst zo min mogelijk slechte-darm-bacterie-voedende-stoffen consumeren zoals suikers, verkeerde vetten en alcohol.

Onderaan de streep bevorderd dit de darmwerking en verminderd het darmklachten.


Zo nu en dan (±2x per week) wat rauwe biologische zuivel toevoegen werkt voor mij goed om zo de gezondheidsvoordelen ervan mee te pikken:

  • Omdat de zuivel niet gepasteuriseerd wordt, blijven de goede bacteriën behouden. Deze hebben een positief effect op onze darmbacterien.

  • >70% van onze immuuncellen zit in de darm. Een gezonde darm ondersteund een goed functionerend immuunsysteem.

  • Ik kan niet goed tegen lactose (= melksuiker), rauwe zuivel bevat lactase (= verteringsenzym van lactose). Op deze manier kan ik het makkelijk verteren.

  • Steeds meer onderzoek naar positieve gezondheidseffecten bij astma, allergieën en eczeem. In perioden van een lage weerstand/stress heb ik wel ’s last van dit laatste, eczeem: dit verminderd de klacht - wat grotendeels ook weer met de darmgezondheid te maken heeft.

Let op: niet voor iedereen weggelegd, want naast de goede bacteriën, kunnen ook wat slechte bacterien behouden blijven. Kleine kans door de fermentatie, maar moet gezegd worden.

Dus zwanger/lacterend, ouderen en jonge kids beetje oppassen of zelfs liever niet.



Als je het met je ontbijt eet, zoals hier, drink dan een grote kop kruidenthee erbij, gember/munt/brandnetel/wat jij lekker vindt. Zo is het een minder koude plens op de maag 's morgens.


56 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page